X
تبلیغات
هستی - جزوه اصول و اداب تشریفات - استاد پورمرادیان

1- عبارات زیر را تعریف کنید؟

نمایشگاه: مکانی که کالا و خدمات و تکنیک های جدید و نوآوری ها و هنرها برای معرفی و آشنایی مردم به معرض تماشا قرار می گیرد.

 جشنواره: جشنی بزرگ و عمومی برای نمایش دادن آثار هنری و معرفی هنرمندان و تجلیل از هنر و آثار ایشان است.

 سمینار: گردهمایی است برای راهیابی روشهای خاص در زمینه های مختلف برای حل مشکلات و آموزش مسائل گوناگون

 2- جلسه را تعریف کنید و انواع آن را نام ببرید؟

جلسه: گردهمایی 3 نفر یا بیشتر از کسانی که دارای هدف مشترک هستند و ارتباط شفاهی و یا الکترونیکی را وسیله نیل به هدف قرار می دهند.

انواع جلسه:  آموزشی، اطلاع ای، تصمیم گیری، مشورتی  

 3- مطالعات اولیه قبل از برگزاری سمینار چیست ؟

1- سازمان برگزار کننده

1-    رئیس سازمان

2-    دبیر اجرائی

3-    هدف (قابل دستیابی، اجرا، زمان، تغییرپذیر، بسته به نوع فعالیت سازمان باشد و قابل سنجش باشد، قابل تغییر و تقسیم بندهایی خاص باشد.)

4-    موضوع(برای هدف می باشد)

5-    عنوان یا موضوع

6-    مخاطب (بسته به موضوع دارد)

7-    زمان (بیشتر از 3 روز نباشد)

8-    مکان (مشخص باشد و تائید شود).

10- شخصیت افتتاح کننده

11- بودجه (سازمان باید بودجه را تقبل کند)

12- مجوز

 

4- تسهیلات لازم برای برگزاری سمینار را شرح دهید؟

-   اول نیاز به سالن بزرگ است.

-   نیاز به سن برای اجرا می باشد. یعنی سالنی که دارای سن باشد.

-   گنجایش سالن 500 الی 600 نفر باشد.

-   نور سالن باید زرد و حساب شده باشد و از نور سفید استفاده نشود زیرا خسته کننده می باشد.

-   ترجمه همزمان در سالن باید وجود داشته باشد(یعنی مترجمی که همزمان ترجمه نماید).

-   صندلی ها باید استاندارد باشند. نه زیاد موجب آسودگی و نه زیاد خسته کننده نباشد.

-   سالن از نظر سیستم گرمایشی، سرمایشی، باید مجهز باشد.

-   وجود تله کنفرانس در سالن مهم و ضروری است.

-   نیاز به ویزیولایزر داریم که بتوانیم اسلایدها را نمایش بدهیم مثل: اورهد

-   سالن باید دارای یک لابی و یک فضای معتبر برای پذیرائیهای معتبر داشته باشد. برای پیشگیری از اتلاف وقت و یا تجمع دوباره جمعیت که خود مشکلی خواهد بود .

-   در جوار سالن بزرگ نیاز به سالن های کوچک برای گفتگویی کارگروه ها و صدور قطعنامه می باشد. سالن کوچک برای نمایش و حضور جمعیت بهتر است و جمع کردن آنهم راحت‌تر است.

-   نیاز به یک سالن V.R.Pمی‌باشد و نیاز به گارسونهای هتلها برای پذیرایی است.

-   به یک اتاق خبر نیاز می باشد.

-        در سمینار گل و پارچه روی تریبون سخنرانی نباید گذاشته شود.

 حضور قاری قرآن در سمینار:

در سمینار حضور قاری  قرآن مهم می باشد و حساسیت زا  هم می‌گردد و بایستی پس از سرود جمهوری اسلامی قران قرائت شود مخصوصاً اگر از طرف مقامی انتخاب شده باشد و دعوت نیز از جانب ایشان باشد، سازمان موظف است ماشینی را برای حضور قاری در اختیارش بگذارند و اگر قاری از ماشین خودش استفاده می‌کند در صورتی که خودرو ایشان دچار نقص فنی شود سازمان سریعا باید اقدام کنند تا به موقع قاری در سمینار حاضر شود.

 حضور عکاسان در سمینار:

عکاسی وسیله خوبی برای تبلیغات است. لازم می باشد و در هنگام عکاسی  به هیچ وجه از فلاش استفاده نشود زیرا نه تنها موجب حواس پرتی سخنران می‌گردد همچنین موجب می‌گردد که روی تصاویر فیلمبرداری شده تاثیر بدی بگذارد. «البته فیلمبرداران و عکاسان به وظایف خود بخوبی واقف هستند»

در مصاحبه: تنظیم نور باید در جائی باشد که مقامات و مسئولین حضور دارند. و به عکاسان اجازه عکاسی داده شود.

 5-  ساختار یک سمینار را بکشید؟

                                رئیس -  شورای سیاستگزاری

 

دبیرخانه دائم

 

ستاد اجرائی

 

 کمیته علمی    روابط عمومی    روابط بین الملل   امور مالی و پشتیبانی  فعالیتهای ویژه     امور نمایشگاهها

 دبیرخانه             انتشارات                                           حسابداری                  امنیتی از نظر سیاسی و حراستی

ارزیابی مقالات      ارتباط با رسانه                                     تدارکات                    ایمنی

و برنامه ریزی        تبلیغات                                      حمل و نقل و ترابی             پزشکی

قطعنامه              تشریفات و پذیرایی

                        سمعی و بصری

                        نظر سنجی و تحقیقات

 قطعنامه: رئیس علمی اگر آن را تایید کرد تصویب می شود و بعد اجرا می گردد.

بخش علمی: مهمترین بخش است چون هم در داخل و هم در خارج طرفدار دارد.

فراخوان: برای فراخوان سمینار آنرا برای چاپ به مطبوعات می دهیم که ممکن است عده ای از افراد عام به فراخوان پاسخ مثبت بدهند ولی در این فراخوان حضور افراد خاص مهم است.

دعوت: یا با تلفن یا حضوری دعوت انجام می‌شود زیرا بازتاب داخلی و خارجی دارد.

انتخاب سخنرانها: از قبل آماده شده و در روز موعود باید چند نسخه از متن سخنرانی در اختیار ما باشد و آنها را در اختیار سخنران قرار بدهیم در ضمن سخنران نباید از خط قرمز ها عبور کند.

دستمزد سخنرانها: امورمالی برآورد کرده و پرداخت می نماید.

 

6- کمیته علمی را تعریف کنید؟

کمیته علمی از افراد کارشناس، آگاه و یا اعتبار در جامعه از مناطق مختلف و موسسات گوناگون و با حکم مقام اول سازمان و یا دبیر سمینار تشکیل می شود.

 

7- وظایف کمیته علمی را نام ببرید؟

1-    تشکیل منظم جلسات برای برنامه ریزی و انجام امور.

2-    تدوین هدف‌ها و مقاصد و موضوع همایش.

3-    تدوین محورها، رئوس مباحث.

4-    تهیه و تنظیم متن فراخوان همایش.

5-    تعیین جدول زمانی، روز و ساعت مناسب برای برگزاری همایش با توجه به :

•        زمان مناسب از نظر آب و هوا

•        زمان مناسب برای حضور صاحب نظران، کارشناسان، دانشجویان

•        زمان مناسب ازنظر مصادف نبودن زمان برگزاری با برخی از مناسبت های عمومی، ملی، مذهبی

•        زمان مناسب برای شرکت و حضور برخی از مقامات کشوری و سخنرانان

•        از نظر فرصت کافی برای برنامه ریزی داشتن

6-    تعیین فهرست اشخاص، مراکز و موسساتی که ضرورت دارد فراخوان برای آنها ارسال شود.

7-    تعیین معیارهای ارزیابی چکیده مقاله ها و اصل مقاله ها.

8-    تعیین جدول زمانی برای دریافت چکیده مقاله ها و اصل مقاله ها.

9-    تهیه لیست سخنرانان، میهمانان ویژه و اعضای گروههای تخصصی.

10-تعیین موضوع و انتخاب اعضای گروههای تخصصی کار.

11-تعیین چارچوب، ساختار، شیوه ی نگارش و استناد دهی چکیده مقاله ها و اصل مقاله ها.

12-ارزیابی چکیده مقاله ها.

13-تعیین چکیده مقاله های پذیرفته شده و اعلام به نویسندگان مقاله ها برای تکمیل آن و زمان بندیارسال اصل مقاله ها.

14-ارزیابی مقاله ها برای تعیین سخنرانان.

15-زمان بندی سخنرانی ها برای ارایه در روزهای همایش با زمانبندی دقیق.

16-انتخاب سخنرانان ویژه جلسه افتتاحیه.

17-همکاری در تهیه متن سخنرانی دبیر سمینار و مقام رسمی جلسه افتتاحیه.

18-انجام امور علمی مربوط به سخنرانان و اعضای گروههای تخصصی علمی در دوران برگزاری همایش.

19-انتخاب گروه تنظیم کنندگان ونویسندگان قطعنامه همایش و همکاری درتنظیم آن.

20-همکاری در انتخاب رییس سنی جلسه در صورت لزوم.

21-تنظیم متن کتاب خلاصه مقاله ها و نظارت در چاپ و انتشار آن.

22-تنظیم کتاب متن کامل مقاله ها.

23-تعیین مغزمزد سخنرانان ونظارت در پرداخت آن.

24-همکاری در تنظیم برنامه روزانه.

 8- سمینار و ارتباط آنرا با رسانه ها شرح دهید؟

1-    سایت خبری

2-    تولید و توزیع خبر

3-تولید و توزیع مصاحبه

                -        تلفنی

                -        حضوری          خصوصی               از طرف رسانه ها

                                                                        از طرف ستاد اجرایی

                                                عمومی

                 -        کتبی

4- مقاله

5- گزارش

6- آگهی

استخدام

مناقصه و مزایده

تبریک

تسیلیت

ثبتی و حقوقی

رپورتاژ آگهی

      تجاری

7- پاسخگویی به رسانه ها

سکوت

تکذیب

تصحیح

توضیح

تایید

8- اتاق خبر

  9-  تسهیلات لازم برای برگزاری نمایشگاه را شرح دهید؟

-   نیاز به یک فضای زیبا و مشجر و دارای آب و سوله باشد. سوله که برای نمایش آثار و ... حتما دارای برق و تلفن و نور کافی باشد. در سوله باید بلند باشد و جنب آنها به فضای باز هم نیاز است. برای غرفه های آزاد در کنار سوله یک سالن افتتاحیه نیاز است که در کنار غرفه ها و سوله ها باشد.

-   نیاز به یک پنجره است.

-   یک رستوران برای پذیرایی در جلسه افتتاحیه نیاز است.

-   هم در سمینار و هم در نمایشگاه نیاز به یک آمبولانس می باشد از قبل با یک بیمارستان نزدیک صحبتهای لازم انجام شود.

-   از نظر آتش نشانی با شهرداری منطقه از قبل برنامه ریزی شود ، از کپسول آتش نشانی هم باید استفاده کرد(ماشینهای آتش نشانی را در پشت سالن مستقر می کنیم).

-   از وزارت نیرو هم کمک می طلبیم.

-   از شهرداری برای زیباسازی محیط کمک می گیریم.

 

10- تسهیلات لازم برای برگزاری جشنواره(فیلم) را شرح دهید؟

نیاز به 20 سینما می باشد که دارای مشخصات زیر باشد:

-   دارای سیستم صدای دالبی و پرده های نقره ای و سه بعدی باشد که فعلا در ایران موجود نیست.

-   سینمای اول برای افتتاحیه، باید یک سن بزرگ داشته باشد و نور و صندلیهای مناسب و از نظر رنگ و تجهیزات و پروژکتورهای نمایش مدرن و قابل استفاده باشد. (در ایران 2 سینما با این خصوصیات موجود است)

-   برای پذیرایی بعضی از موسسات اسپانسر شده و کار پذیرایی را انجام میدهند و در ایران یک وارد کننده تبلیغ کار پذیرایی را همراه با شیرینی انجام می دهد و عهده دار است.

-   یکی از این سینماها گروه داوران برنامه های جنبی مثل وزارت نفت ,دارائی, پلیس و شهرداری حاضرند و در اخر تماشای فیلمها جوایزی به آنها داده می شود .. مثل وزارت نیرو به کسی جایزه می دهدکه هنگام خارج شدن لامپ را خاموش کند یا پلیس به کسی جایزه می دهد که هنگام رانندگی کمربندش را ببندد .

-   در دنیا چشنواره ها کاخ مخصوص به خود دارند مانند اسکار , کن.  در ایران در سینما فرهنگ و قلهک و باغ فردوس است .

-   اتاق خبر برای آگاهی رسانه ها.

-   نیاز به اتاق تشریفاتی برای حاضرین و میهمانان داخلی و خارجی و پذیرایی در همان اتاق.

-   یک اتاق برای استراحت شخصیتهای دعوت شده نیاز داریم ( البته باید به خصوصیات مدعوین هم آگاه باشیم).

-   مسائل درمانگاه و آمبولانس و آتش نشانی و غیره نیز اینجا متداول می باشد.

 

11- عوامل موثر در انتخاب شهر محل برگزاری تجمعات را شرح دهید؟

1-    تسهیلات و تجهیزات لازم برای برگزاری تجمعات.

2-    وجود ادارات مرکزی و تابعه و سازمانهای بین المللی درون شهر.

3-    نیاز به یک اداره بیمه و تعویض پول و تمدید ویزای میهمانان خارجی می باشد و نیاز به گرفتن پاسپورت آزاد برای میهمانان است. که باید در شهر موجود باشد به منظور رفت و امد به جاهای دیگر.

4-    برای تعویض پول میهمانان باید امکانات فراهم باشد تا میهمانان در صورت نیاز بتوانند از کارت اعتباری شان استفاده کنند.

5-    امکانات و وسائل پذیرائی و اقامت.

6-    نیاز به هتل چند ستاره که نزدیکتر هم باشد به نفع ما است زیرا بدین ترتیب سرویس کمتری هم داده می شود و خیالمان هم راحت تر است .

7-    نیاز به یک رستوران یا رستورانهای خوش منظره می باشد . هدف آشنایی با فرهنگ ها و غذاهای ایرانی است.

8-    دسترسی شهر محل برگزاری تجمعات به بزرگراههای عمده ، فرودگاههای مجهز درجه یک ، خطوط راه آهن و جادههای آسفالت شده و ترن.

9-    دارای سرویسهای مخابرات مجهز به علاوه امکانات استفاده از ماهواره و شبکه های ماهواره ای تلویزیونی برای دنبال کردن.  برنامه های خودشان و امکانات استاده از اینترنت آنهم با سرعت بالا و امکانات استفاده از تله کنفرانس.

10-آثار جلب توجه جهانگردان مثل آثار تاریخی باستانی ، آثار طبیعی ، موزه ها و امکانات ورزشی.

11-تناسب زمان و فصل برگزاری با توجه به شرایط اقلیمی شهر مثل جشنواره باران که در آمل و بابل برگزار می شود و برای همین به هنگام ورود میهمانان یک چتر هدیه می دهند.

12-شرایط مناسب اجتماعی و اقتصادی و سیاسی: یک راهنما برای معرفی شهر و مسائل دیگر نیاز است.

13-شهر باید دارای امکانات بهداشتی و درمانی و پزشکی باشد.

14-شهر مورد نظر باید دارای هویت فرهنگی باشد.

15-شهر باید دارای امکانات زیست محیطی و اب هوای سالم باشد.

شهر باید دارای امنیت در تمام 24 ساعت باشد.

16-شهر باید از نظر بلایای طبیعی دارای نرخ پایینی باشد (زلزله، آتشفشان).

17-شهر باید دارای مراکز تفریحی و گردشی و فضاهای سبز مناسب و پارکهای زیبا  و جنگلهای شهری و چشم انداز های مناسب باشد.

18-در سطح شهر رعایت بهداشت محیط زیست شهری وضعیت اقلیمی مناسب شود.

19-شهر باید دارای سرویس بانکداری و مقررات مبادلات ارزی باشد.

20-شهر باید دارای نرخ پایین جرم زائی باشد. (نداشتن  نگرانی حملات تروریستی و گروگان گیری).

21-شهر باید دارای گالرهای فرهنگی هنری مناسب باشد.

22-شهر باید دارای زیرساختارهای محکم باشد زیرساختهای عمرانی صحیح باشد (خانه های ضد زلزله و ضد صدا).

23-شهرباید دارای مشخصات یک شهر قرآنی باشد (باتوجه به نظام و شرعیت شهر قرآنی تاسیس شود).

 

12- گل و کاربردهای آن را توضیح دهید؟

کاربرد گل در تولد، ازدواج، ترحیم و تسلیت، تشکر و قدردانی، سالگرد ازدواج، تقدیر از کارکنان سازمان، استقبال از میهمانان (خارجی و داخلی)، ورزشکاران و کسانی که در المپیادهای علمی مقام اول بدست می‌آورند.

سبد گل: در مراسم عروسی سبدگل را به قسمت خانمها برده و تقدیم می‌نمایند.

تاج گل: از سوی میهمان خارجی به سران سیاسی فقید کشور و سربازان گمنام اهدا می‌شود.

حلقة گل: به قهرمانان ورزشی و مدال آوران المپیادها و تقدیر و تشکر از آزاده ها و اسرا تقدیم می‌شود.

دسته گل: برای استقبال از میهمانان خارجی یک دسته گل در خور و شان استفاده می شود.

گل برای مقامات سیاسی: به مقامات سیاسی گل داده نمی شود و در اتاق واقع درهتل محل اقامت این مقامات و میهمانان گل استفاده نمی کنیم.

گلدون: برای انتصاب کاربرد فراوان دارد و به تناسب و مناسبتها در سازمان ها و اشخاص استفاده می شود.

 

13- آداب راه رفتن را شرح دهید؟

-        نه زیاد تند و نه زیاد آرام بلکه متین.

-        به هنگام راه رفتن دستها باید هماهنگ باشند.

-        در هنگام راه رفتن اگردو نفر حضور داشته باشند اگر مسیر راهپیمایی گنجایش برای دو نفر ندارد باید ابتدا یک نفر عبور کند و بعد فرد بعدی.

-        در هنگام راه رفتن اگر یک مرد و یک زن باهم راه می روند. خانم باید طرف راست باشد و برای عبور از خیابان هم اول خانم بعد آقا.

آداب استفاده از پیاده روها:

-        در پیاده روها مانع عبور و مرور دیگران نشویم حتی اگر دوستی را دیدیم در یک گوشه از پیاده رو آنهم با صحبتهای کوتاه احوالپرسی نماییم. اگر در پیاده رو تنه مان به کسی خورد حتماً ادب را رعایت کرده و پوزش بخواهیم. به هنگام تردد در پیاده رو رعایت حال دیگران را باید کرد و عجله ننمود و آرامش خود را بایستی حفظ نمود، احترام به دیگران را فراموش نکرد. یادمان باشد پیاده رو محل تردد است نه روزنامه خواندن و خوردن تنقلات و غیره.

 به هنگام سوار شدن به اتومبیل:

-        خانمها اول بعد آقا و هنگام برگشت هم همینطور آقا پیاده شده در را نگه می دارد تا خانم پیاده شود . پول و کرایه تاکسی هم مرد می دهد.

به هنگام استفاده از پله:

-        مرد و زن همطراز هم اینکار را می کنند ولی اگر پله گنجایش دو نفر را نداشت مرد اول می رود و زن بعداً و در هنگام بازگشت برعکس زن اول و مرد بعداً

به هنگام خرید :

-        سبد خرید باید در طرفی از بدن قرار بگیرد که فاصله ای بین دو نفر (زن و مرد) ایجاد نکند.

در صف ایستادن:

-        باید نظم و ادب را رعایت نمود مانند مردم ژاپن.

هنگام خداحافظی:

-        ادب حکم می کند پس از اینکه از اتومبیل خارج شدید بلافاصله بطرف خانه خود حرکت نکنید بلکه کمی تامل نمایید و باز گرد و نگاهی دوباره به فردی که در اتومبیل است بکند و سپس با تکان دادن دست خداحافظی نمود و به طرف خانه حرکت کند.

 14- اقدامات اولیه برای بازدید را شرح  دهید؟

گروههای بازدید کننده:

-         استادان، دانشجویان، نمایندگان مجلس، دانش آموزان و اصحاب رسانه می باشند. «مردم در هفته دولت می توانند بازدید کننده باشند»

 مجوز برای بازدید:

-        برای بازدید باید مجوز داشت آنهم از مراجع ذی صلاح البته «هیئت دولت و اعضای مجلس از این حیث معاف می باشند. » ناگفته نماند باید از روز و ساعت بازدید مطلع بود.

-        با یک تقاضا نامه یا نامه بازدید نوشته و ارسال می شود و پس از دریافت اقدامات لازم به عمل می آید یعنی از طریق مسئول مربوطه مثل: اهداف بازدید کنندگان، سن و جنس و شغل بازدیدکنندگان و روز و زمان و تاریخ و تعداد نفرات و حتی در مورد ماشینی که آنها را برای بازدید می آورد.

 اصحاب رسانه (روزنامه ها):

-        را خودمان دعوت می کنیم (برای انعکاس برنامه های سازمان به بیرون) این بازدید ها را برای بهره برداری و کارهای عمرانی دولت نیز می توان ترتیب داد از نظر تبلیغات مهم می باشد.

 کارکنان و کارگران:

-        در هنگام بازدید بازدیدکنندگان ، کارگران و کارکنان سازمان نباید دست از کار بکشند زیرا بازدید کنندگان آمده اند کار کردن آنها را ببینند و اگر لازم است در محیط کار کلاه ایمنی استافده شود حتماً کارکنان آنرا رعایت نمایند. و حتی به بازدید کنندگان نیز باید کلاه ایمنی و لباس داده شود.

 تهیه بروشور و کاتالوگ و تهیه  هدایا:

-        از قبل این موارد را آماده می کنیم و در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهیم زیرا برای معرفی سازمان لازم و ضروری می باشد. هدایا هم از قبل بر اساس جنس، سن و شغل و تحصیلات بازدیدکندگان تهیه می شود و در انتهای بازدید تقدیم آنها می گردد.

 پذیرایی:

-        پذیرایی با نوشابه های رنگی و شیرینی خشک انجام می شود و اینها بستگی به سازمان دارد که اول، وسط و آخر بازدید باشد. «مشخصه پذیرایی سادگی آن است»

 آلبوم نظرخواهی یا دفتر یادداشت:

-        در انتها آلبوم نظرخواهی را در اختیار بازدید کنندگان می گذاریم که ایشان نظرات خود را از آنچه مشاهده و برداشت کرده‌اند بنویسند اینکار برای سازمان مهم می باشد هم از نظر تبلیغی و هم اینکه سازمان به نقاط ضعف و قوت خود واقف می شود.

-        این دفتر بسیار مهم می باشد که چه مسئولین و چه محصلین این دفتر را مورد لطف قرارداده و نظرات خودشان را می‌نویسند و اهمین انی دفتر بخاطر این است که خبر تولید می کند.

 وسائل کمک آموزشی در بازدید:

-        که این وسایل هم مانند سایر تجهیزات از قبل چک شده و آماده استفاده باشد.

 بازدید در صدا و سیما:

-        تعداد 24 نفر می باشند زیرا از نظر امنیتی مجاز نیستند بیش از این تعداد افراد برای بازدید صدا و سیما حضور داشته باشند. و افراد عادی معمولاً برای بازدید پذیرفته نمی شوند.

 بازدید از چاپخانه:

-        اگر بازدی کننده 100 نفر هم باشد مشکلی در پی ندارد فقط بازدید از بخشهای فنی جایز نمی باشد. در بازدید حضور تصویربردار برای سندیت کار لازم است.

-        پس از جمع آوری اطلاعات قبل از بازدید لیست تهیه شده را همراه با نام درخواست کننده و سرپرست که گروه بازدید کننده را همراهی می کند را باید به سازمان مورد نظر ارسال نمود و مقدمات کار را مهیا می سازیم و بدین طریق مسیر را برای یک بازید خوب و راحت همراه می کنیم.

 میهمانان خارجی:

-        ابتدا از وزارت امورخارجه و وزارت اطلاعات باید مجوز برای حضورشان در کشور گرفت. قبل از دعوت اطلاعات کامل از خصوصیات فردی و اجتماعی و سیاسی فرد مورد نظر از طریق ایمیل راحتتر انجام می شود (تاریخچه‌ای درباره شخص دعوت شده، درباره کتابهایی که نوشته یا ترجمه کرده این اطلاعات و تاریخچه در امر تبلیغات مهم می باشد)

-        از میهمان خارجی باید پرسش شود که از چه کشوری و کی(چه زمانی) به کشور می آید و از کشور کجا خواهد رفت همه اینها برای تهیه بلیط ایشان می باشد و هم برای روادید ویزا.

 

15- چه کارهایی باید در بازدید انجام گیرد؟

-        در بازدید راهنما برنامه بازدیدکنندگان را مشخض می نماید و همراهی لازم را با آنها میکند .

-        میهمانان بدون راهنما بازدید را انجام نمی‌دهند.

-        پذیرایی با شیرینهای ریز صورت می‌گیرد.

-        گذاشتن گل اشکالی ندارد.

-        بازدیدها باید طوری تنظیم گردد که با نهار و شام تلاقی پیدا نکند.

-         حضور گروههای معتبر کار را در بازدید حساستر می‌کند.

-        استقبال در بازدید به نوع گروه بستگی دارد که پس از حضور میهمانان خیرمقدم گفته می‌شود.

-        در بازدید باید از بانیان بازدید و حضور میهمانان تقدیر و تشکر بعمل آورد.

-        در بازدید حضور قاری قرآن زیاد حساسیت به عمل نمی‌آید.

 

  16- ویژگیهای راهنما در بازدید را شرح دهید؟

1-    مرتب و منظم بودن

2-    دارای وضع مناسب با توجه به گروه بازدید کننده

3-    با لباسی در خور و تمیز

4-    خوش رو و خوش اخلاق بودن

5-    کفش واکس خورده و تمیز داشتن

6-    خوش بیان و مسلط به صدائی رسا

7-    با حوصله و صبور بودن

8-    مسلط به یک یا دو زبان خارجی

9-    آشنا به اصول سخنوری

10-آگاه و مطلع نسبت به تمام مسائل شرکت

11-اشنایی به اصول و کاربرد پرژکتورهای مختلف

12-آشنا به تاریخچه سازمان و فعالیتهای آن و سیر تولید محصولات، خط تولید و کاربرد قیمت تمام شده

13-آشنا به امور فنی و مالی و اداری سازمان مانند وضعیت استخدام، میزان دستمزد ، امکانات رفاهی و درمانی و تعدادکارکنان و میانگینی سنی کارکنان

14-داشتن شناخت کامل نسبت به مسیر بازدید.

15-آگاه بودن از اسامی مسوولان بخشهای مختلف

16-راهنما باید از اغاز تا پایین بازدید ثابت باشد و تغییر نکند.

17-راهنما باید معتقد به نظام باشد و مردم کشورش را دوست داشته باشد

18-راهنما باید از شغل خود راضی باشد

19-دارای صحت مزاج و روح و روان باشد و مبتلا به بیماری مسری نباشد

20-عدم اعتیاد

21-نداشتن پیشینه کیفری و عدم شهر به فساد اخلاقی

22-وقت شناس باشد

23-توضیحاتش بر اساس هدف باشد مانند تحصیلات و سن بازدیدکنندگان

24-نوع صحبتش خشک و رسمی نباشد. خود نمایی و ادعای فضل نکند

25-راهنما باید از بکار بردن اصطلاحات و کلمات نامربوط پرهیز کند.

26-برخوردش با همه یکسان باشد به تمام پرسش ها پاسخ دهد

27-متکلم وحده نباشد زیاد حرف نزند

28-افراد مسئول را در صورت لزوم معرفی کند

29-آگاهی از مراسم و حوادث و سالروزهای هفته‌های قبل و آینده را داشته باشد. 

30-بی برنامه نباشد

31-توضیحات راهنما باید قابل فهم باشد.

32-در پایان گزارش و عکس تهیه کند.


 

17- نحوه برگزاری میهمانی های رسمی و غیر رسمی را شرح دهید؟

رسمی

غیر رسمی

میهمانی رسمی از طرف سازمانها و شرکت ها برگزار می شود

چون جنبه غیر دوستانه دارد  از طرف مردم  برگزار می شود

با کارت دعوت است

تلفنی یا حضوری

زودتر از موعد میهمانی اعلام می شود

یک روز قبل یا یک هفته قبل دعوت میکنند

نرفتن دلیل نمی خواهد

علت نرفتن را باید بگوییم

میزبانان و مستخدمان مرد هستند

پذیرایی توسط اعضای خانواده انجام می شود

ساعت غذا خوردن مشخص است

ساعت غذا خوردن مشخص نیست بستگی به توافقی که بین میزبان و میهمان است برگزار می شود

لباس رسمی و مخصوص می پوشند و در کارت هم اعلام می شود

لازم نیست لباس رسمی پوشید ولی باید مرتب باشید

چیدمان بشقاب ها به ترتیب غذا خوردن یعنی اول سالاد، سوپ، غذای اصلی، دسر

در غیر رسمی هم این چیدمان رعایت می شود

می توانیم به موقع یا سر ساعت بیاییم اگر هم دیر شد موردی ندارد

باید به موقع بیاییم اما اگر کمی دیر شد یعنی تا نیم ساعت اشکالی ندارد

بچه ها دعوت نمی شوند

بچه ها دعوت نمی شوند ولی گاهی اوقات می توان بچه ها را برد

اگر میهمانی نشسته برگزار شود سلف پذیرایی از چپ می باشد

اگر میهمانی نشسته برگزار شود سلف پذیرایی از چپ می باشد

شامی که تهیه می شود در خور میهمانان دعوت شده باشد

شامی که تهیه می شود در خور میهمانان دعوت شده باشد

امکانات ، وسایل صرف غذا  ، فضا برای نشستن مدنظر قرار بگیرد

امکانات ، وسایل صرف غذا  ، فضا برای نشستن مدنظر قرار بگیرد

فرد دیگری را با خود نبریم

فرد دیگری را با خود نبریم

تشریفات زیاد بر دلیل بر خوش سلیقگی نیست و پر هزینه هم درست نیست

تشریفات زیاد بر دلیل بر خوش سلیقگی نیست و پر هزینه هم درست نیست

 

18- اصول و آداب تشریفات و پذیرایی را نام ببرید؟

-        برنامه‌ریزی و ارائه خدمات لازم برای بازدید میهمانان داخلی و خارجی و گروههای مختلف.

-        برنامه‌ریزی پذیرایی از میهمانان سازمان و شرکت با کمک واحدهای مربوطه

-         ذخیره جا در هتل، استقبال، همراهی، بازدیدها ، جلسه و سفرهای داخلی

-        برنامه‌ریزی به منظور برگزاری سمینارها، گردهمایی ها ، کنفرانسها.

-        برنامه‌ریزی و برگزاری برنامه های فرهنگی، هنری و برپایی جلسه های سخنرانی.

-        برنامه‌ریزی و برگزاری سالگردها و مراسم ویژه و همچنین مراسم افتتاح و کلنگ زدن.

-        ایجاد تسهیلات لازم برای گردشهای دسته جمعی کارکنان و بازدید ایشان از سازمانهای مختلف.

-        نظارت بر پوشش تبلیغاتی محوطه سازمان و تمام مراسمی که از سوی سازمان و شرکت برگزار می شود.

-        ارایه خدمات پشتیبانی جلسه‌های مصاحبه مطبوعاتی عمومی و خصوصی.

-        برنامه‌ریزی و تدارک تشریفات لازم در سفرهای رسمی مقامات سازمان و شرکت و هیاتهای اعزامی به داخل و خارج.

-        برنامه‌ریزی و ارایه خدمات لازم در برگزاری نمایشگاهها.

-        تهیه هدایا و یادبودهای لازم برای میهمانان در مراسم ومناسبتهای مختلف.

-        ارایه خدمات لازم در برگزاری نشستها و دیدارهای داخلی بین کارکنان و مسوولان و جلسه های مقامهای شرکت با مدیران. و سهامداران در راستای تقویت حسن تفاهم بین نیروی انسانی و دست اندرکاران و سهامداران و تبادل نظر در مورد سیاستهای کلی سازمان و شرکت

-        توزیع کارتهای تبریک و تسلیت و ارسال گل به مناسبتهای مختلف.

-        نظارت بر امور باشگاههای شرکت و سازمان.

-        برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت کارکنان با همکاری با مراکز رفاهی و ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی برای کارکنان و خانواده ایشان.

-        تهیه فهرست اسامی مقامات مملکتی و محلی، مدیران، اعضای هیات مدیره، شرکا و صاحبان سهام.

-        تهیه فهرست سالروزها و مراسم ملی و مذهبی.

-        برنامه‌ریزی و طراحی و اجرای امور پشتیبانی و همکاری و نظارت در مراسم و تجمعات واحدهای مختلف سازمان با همکاری واحدهای ذیربط سازمان

-        بزرگداشت، تعظیم شعایر و برگزاری مراسم مذهبی به مناسبت های مختلف.

-        طراحی و برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی در زمینه مسایل تشریفاتی و دیگر موضوع های مورد نیاز و تلاش در جهت بالابردن سطح آگاهی و کمک به رشد معنویات آنان .

-        ارایه طرح و برنامه به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیتهای تشریفاتی درون و برون سازمان.

-        تهیه هدایا و جوایز برای میهمانان و کارکنان به مناسبت های مختلف

-        برنامه‌ریزی و فراهم آوردن زمینه‌های مختلف و لازم برای تقویت مناسبات انسانی و کاری بین کارکنان و گردانندگان سازمان و ترتیب حضور رییس سازمان در حوزه های مختلف سازمان به منظور افزایش روح تفاهم و رسیدگی به شکایات کارکنان.

-        برنامه ریزی و تنظیم و برگزاری سفرهای علمی و تفریحی برای کارکنان و مدیران سازمان.

-        فراهم آوردن امکانات لازم برای جمع آوری نظرها ، پیشنهادها و انتقادهای کارکنان و بررسی و طبقه بندی آنها و در صورت لزوم گزارش به مسوولان مربوطه.

-        برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی کارکنان از امکانات فرهنگی، علمی ، آموزشی ، هنری و رفاهی خارج از سازمان ضمن هماهنگی با واحدهای ذیربط.

-        شرکت در جلسات و کنفرانس های مربوط به فعالیت های سازمان و انعکاس اخبار واطلاعات آن به واحدهای سازمان و تهیه گزارش برای رییس سازمان.

-        نگهداری و اداره سالن های کنفرانس سازمان و برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری مراسم، نشستها و سمینارها.

-        برنامه‌ریزی و همکاری در تشکیل نمایشگاههای فرهنگی و هنری

-        در زمینه فعالیت‌های سازمان و فعالیت‌های هنری کارکنان و خانواده‌های کارکنان.

-        حضور فعال داشتن در تمام مراسم و تجمعات و جشن‌های مختلف و توجه به شیوه برگزاری.

-        تهیه فهرستی از روزهای مصادف با مراسم ملی، میهنی و مذهبی و برنامه‌ریزی برای آن روزها.

-        تهیه فهرست کاملی از شرکت هایی که با سازمان همکاری دارند و تهیه لیست کاملی از گردانندگان اصلی آنها و مسوولان روابط عمومی واحد تشریفات و فعالیت های فرهنگی همراه با سمت ، نشانی و شماره تلفن

-        تهیه فهرست کاملی از نام  و سمت مدیران سازمان و نشانی و شماره تلفن آنها.

-        انجام تمام اموری که برحسب ضرورت از طریق مدیر روابط عمومی برای اقدام به واحد ابلاغ میشود.

 

19- ده کار ناپسند در شام میهمانی را نام ببرید؟

 1-       طرز نگهداشتن قاشق، چنگال یا کارد:

باید بدانید در چه نوع میهمانی قراردارید، مثلا اگر در یک میهمانی در امریکا هستید باید چنگال را در دست راست بگیرید ولی اگر خواستید همزمان از کارد نیز استفاده کنید، باید چنگال را به دست چپ داده ،  غذا را برداشته و میل کنید. در شیوه ی اروپایی کارد و چنگال را به همین ترتیب نگه می دارید ولی فرقش این است که آنها را جابجا نمی کنید.

2-       صحبت با تلفن در هنگام صرف غذا:

در هنگام صرف غذا به هیچ وجه نباید تلفن همراهتان را پاسخ دهید و بهتر است آن رابا خود بر سر میز نیاورید. اما اگر خیلی ضروری بود و مجبور شدید پاسخ دهید، باید قبل از پاسخ گویی عذر خواهی کرده اتاق را ترک کنید و سپس پاسخ دهید.

3-       جویدن غذا با دهان باز:

هنگام غذا خوردن حتما دهانتان را بسته نگه دارید و هرگز از درون دهانتان صدا ایجاد نکنید . اگر غذای خیلی کمی در دهان دارید صحبت کردن ایرادی ندارد اما اگر دهانتان پر است بهتر است آن رابسته نگه دارید وگرنه به میهمانی بعدی دعوت نخواهید شد .

4-       بریدن غذا به تکه های خیلی ریز:

طبق آداب و رسوم صحیح فقط باید مقدار خیلی کمی از غذایتان را ببرید یا بهتر است فقط مقداری را که می خواهید میل کنید، ببرید. زیرا اگر همه ی غذایتان را خرد کنید بدین معنی است که می‌خواهید به یک کودک غذا بدهید.

5-       عجول و گستاخ بودن در برابر گارسن:

مودب بودن در برابر گارسن، نشان دهنده ی شخصیت شماست مثلا هنگام سفارش دادن غذا و یا وقتی گارسن برایتان غذای اشتباهی می آورد، باید صبور باشید و در مقابل دیگران خونسردی خود را حفظ کنید.

6-       بیان کردن عقاید مذهبی، سیاسی و یا حتی رژیم های غذایی:

اگر در میهمانی حضور داشتید که غذای اصلی آن گوشت بود و شما هیچ تمایلی به خوردن آن نداشتید مسلما همه ی بحث ها روی گوشت نخوردن شما متمرکز خواهد شد. اما سعی کنید سریعا موضوع بحث را عوض کرده و عقاید شخصی تان را ابراز نکنید زیرا ممکن است برای دیگران خوشایند نباشد.

7-       ایراد گرفتن از غذا:

اگر غذای میهمانی به خوبی پخته نشده بود، مثلا اگر گوشتها سفت یا سبزی ها به خوبی پخته نشده و یا نان ها بیات بودند به هیچ وجه به میزبان چیزی نگویید و اعتراضی نکنید و اگر در رستوران به چنین مشکلی برخوردید مودبانه از گارسن خواهش کنید ظرفتان را عوض کند.

8-       تمیز کردن دندانها با نخ دندان یا انگشتان جلوی دیگران:

اگر غذا لای دندانهایتان گیر کرد عذر خواهی کرده فورا به دستشویی رفته و دهانتان را تمیز کنید سپس دستانتان را بشویید و یا در شرایط فورس ماژور حداقل دستانتان را جلوی دهانتان گرفته و با زبانتان یا ابزاری شبیه آن به رها شدن غذا کمک کنید.

9-       مالیدن کره روی تمام نان:

نان را تکه تکه کنید و قسمتی از کره را با چاقو برداشته و فقط روی آن تکه هایی که می خواهید آنها را بخوریدکره بمالید هیچگاه کره روی تمام نان نمالید زیرا ممکن است همه ی آن را نخورید.

10-  لیسیدن انگشتان و یا برداشتن غذا با انگشتان:

همیشه از یک دستمال برای تمیز کردن انگشتان استفاده کنید و برای برداشتن غذا نیز از کارد و چنگال استفاده کنید. زیرا هیچ کس دوست ندارد غذایی را که شما با انگشتانتا ن برداشته‌اید دوباره بردارید.

 

20- چگونگی برگزاری جلسات خبری و مصاحبه را شرح دهید؟

 در ارتباط خبری و برگزاری مصاحبه از خبرنگارهای داخلی و خبرگزاریهای داخلی دعوت می‌کنیم و برای انعکاس خوب اینکار به هیچ وجه موسسات اجازه ندارند که مستقیماً خبرنگاریهای خارجی را دعوت نمایند.

برای خبرنگاران و خبرگزاریهای خارجی باید از وزارتخانه امور خارجه و مطبوعات خارجی طی یک نامه از این دو جا آنها را دعوت کنیم  و تاریخ و روز و زمان را بر اساس هدف موضوعات مطرح شده در جلسات خبری و مصاحبه اینکار را می‌کنیم  البته با مجوز از دفتر ریاست جمهوری و غیره و حضور آنها هم از نظر تبلیغات مهم است. اگر مصاحبه‌ای برای دانشگاه علمی کاربردی از مشهد داشته باشیم و مطبوعات خارجی بناست در آن شرکت کند بایستی از وزارت ارشاد مجوز دریافت کند.

بطور کلی موسسات دولتی، خصوصی برای جلسات خبری و مصاحبه های داخلی نیاز به مجوز ندارند.

قبل از سمینار:

در مصاحبه قبل از شروع در سمینار و جشنواره اگر مصاحبه‌ای انجام شود باید با اجازه سازمان تابعه باشد ولی پس از شروع سمینار افراد می‌توانند خودشان مصاحبه کرده و چاپ کنند . همچنین سازمان می تواند روزنامه نگاران را که با افراد مهم مصاحبه کنند راهنمایی کند و در اینجا صافی و فیلتر وجود ندارد.

 21- چگونگی چاپ آگهی را در سازمانهای دولتی و غیر دولتی شرح دهید و انواع آگهی ها را نام ببرید؟

موسسات دولتی:

 بطور کلی سازمانهای دولتی اجازه ندارند آگهی هایشان را مستقیم بدهند به روزنامه ها برای چاپ- برای چاپ باید اول نامه‌ای به قسمت دایره آگهی های دولتی بدهند و آگهی ها باید با اسم و عنوان فرستاده شود و در عرض 3 روز در روزنامه‌های کثیر الانتشار 2 یا 3 بار چاپ شود. ما(یعنی سازمان) اجازه تعیین روزنامه برای چاپ را نداریم و دستمزد را بر اساس صورتحساب تعیین شده تعیین کرده و آنرا می فرستیم.

قیمت گذاریها:

 بر اساس نوع و قطع اندازه کاغذ و نوع و رنگ قیمت گذاری میکنند و نیز بر اساس تیراژ و هر ساله به منظور قیمت گذاری از وزارت امور اقتصاد و دارائی و وزارت ارشاد و سندیکای نویسندگان قیمت گذاری بر اساس آنچه که در بالا گفتیم انجام می شود و تعیین و تایید می شود و بعد از آن دستمزدها پرداخت می شود و حسابداری کل دستمزد را دریافت می‌کند البته پس از برآورد لازم.

 

برای چاپ:

می توان دوستانه تقاضا برای چاپ در روزنامه‌هایی که مخاطب بیشتری دارد داشته باشیم.

آگهی استخدام:  

موسسات دولتی اجازه آگهی استخدام را ندارند مگر اینکه دو مجوز همراه داشته باشند :

1-    از مجلس مجوز داشته باشند 2- از هیئت دولت مجوز داشته باشند و مسئله بعدی بودجه است و بعد نامه‌ای هم از سازمان برنامه‌ریزی و بودجه باید داشته باشیم.

آگهی تبریک و تسلیت:

سازمانهای دولتی به هیچ وجه اجازه چاپ آنرا ندارند (یعنی افراد باید خودشان اینکار را بکند) برای آگهی تبریک و تسلیت روابط عمومی اقدام می کند و انجام می دهد و اسم شخص نباید در آن باشد باید از سوی سازمان باشد.

آگهی رپرتاژ آگهی:

تهیه گزارشی است از خبر از شاهدین ماجرا و در جریان بودن آنها و نظرخواهی از افرادی که حضور داشتند و خودمان هم می توانیم نظری بدهیم. در پرتاژ آگهی مدیر سازمان خلاصه عملکرد پیش بینی کارها را در آینده تهیه می کند و پس از رویت دولت فرد باید برای رپرتاژ آگهی را هزینه اش را بپردازد در رپرتاژ آگهی موسسات دولتی نمی توانند چاپ کنند.

مناقصه (خرید ارزانتر) مزایده (فروش گرانتر)

اگهی مزایده:

معمولا 3 نوبت چاپ می‌شود به همین منظور عده‌ای می‌آیند و می‌بینند و بعد طی نامه‌ای قیمتها پیشنهادی را می‌دهند و بر اساس کالا و قیمت مناسب فروخته می‌شود. آگهی مزایده و مناقصه در روزنامه رسمی تحت نظر قوه قضائیه می‌باشد و چاپ می‌شود البته خودمان هم می‌توانیم به روزنامه رسمی برای چاپ بدهیم.

آگهی ثبتی :

این آگهی ها را به روزنامه کثیرالانتشار می‌دهندد تا افراد بتوانند مطالعه کرده با خبر شوند و به روزنامه رسمی برای استناد و سندیت داشتن موضوع برای چاپ داده می‌شد سندیت برای زمانی است که با مشکل روبرو می شوند.

آگهی حقوقی:

این آگهی در مورد افرادی است که به خارج از کشور رفته و قبل از رفتن کارمند بوده و بخاطر همین طی این آگهی پس از یک سال سازمان مربوطه از کارمندش درخواست بازگشت می‌نماید و در صورت عدم بازگشت کارمند او از نظر حقوقی حقی نخواهد داشت و محروم خواهد شد.

آگهی تجاری:

آگهی تجاری با نرخ دولتی چاپ نمی‌شود زیرا جنبه تجاری دارد و باید صاحب آگهی خودشان مستقیم به روزنامه بدهند و هزینه را نیز آنهم با نرخ آزاد خودشان باید بپردازند.

آگهی ها در صدا و سیما:

صدا و سیما آگهی استخدام ندارد مگر اینکه استخدام در رابطه با خود صدا و سیما باشد یا درباره استخدام نیروی انتظامی یا وزارت آموزش و پرورش باشد و خود نیز مستقیما اینکار را نمی‌کند بلکه راهنمایی می‌کند مخاطبین را به روزنامه‌های کثیرالانتشار

آگهی مناقطه و مزایده ها را خودش چاپ میکند و آگهی تبریک و تسیلیت چاپ نمی‌کند. آگهی حقوقی چاپ می‌کند و رپرتاژ آگهی بصورت یک قصه و یک گزارش و بصورت مشترک شده می آوریم و هزینه‌های لازم برای ساخت آن را باید خودمان بپردازیم و در یکی از شبکه‌ها پخش می شود.

صدا و سیما چه آگهی های دولتی چه خصوصی را هزینه‌اش را دریافت کرده و بعد اقدام به تهیه آگهی و پخش آن می‌کند کلیه آگهی‌ها داده شده به صدا و سیما باید مطابق با شئونات اسلامی و نظام باشد تا ساخته و پخش شود و پول اینها را صدا وسیما دریافت می کند و صدا و سیما آگهی های را که جنبه آموزشی و اگاهی دارند را با تخفیف ساخته و پخش می کند.

برای سیمنارها :

شبیه همان سمینار دانشگاه علمی کاربردی در روزنامه ها چاپ کرده و در صدا و سیما هم پخش می شود.

22- اتاق خبر و رپرتاژ خبر و خبر را تعریف کنید.

اتاق خبر : هر سازمانی باید یک اتاق خبر داشته باشد مثل وزارت امور خارجه یا ریاست جمهوری

رپرتاژ خبر: در رپرتاژ خبر، خبر خیلی کوتاه است. خبر: ولی اگر به توضیحات بپردازیم و از شاهدان عینی این توضیحات را بخواهیم دیگر می شود خبر .

23-  برگزاری مصاحبه در اتاق خبر را شرح دهید؟

 برای مصاحبه های رسمی و اتاق خبر : 2 میز و تریبون نیاز است که طرفین در پشت آن می ایستند و گاهی وقتها هم سه تریبون قرار می‌دهند و اتاق خبر را زمانی تشکیل می‌دهیم که بناست سمینار برگزار شود.

اتاق خبر در سمینارها:

در سمینارها نیاز به اتاق خبر است و یک سری میزهای مستطیل شکل است که روی هر کدام چند برگ کاغذ و خودکار و بلندگو و اینترنت و کامپیوتر و پرینتر که باید کامپیوترها متصل به اینترنت باشند و تعدادی هم CD باید در اختیار باشد برای پرینت وکپی کردن.

پذیرایی:

جایی برای پذیرایی همراه با چای و شیرینی خشک باید باشد و پذیرایی هم با خودشان می‌باشد و گارسونی برای اینکار وجود ندارد و وجود میوه های فصلی و روز نیاز است ولی میوه های مثل انار سرو نمیشود یک نفر برای شستن ظرفهای چای و میوه باید باشد.

جشنواره ها:

برای خودشان اتاق خبر دارند که کاخ نام دارد. 

 



تاريخ : دوشنبه 9 خرداد1390 | | نویسنده : هستی |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.